Een gezond dieet is essentieel voor een positief en gelukkig leven

Het beschermt je tegen veel chronische niet-overdraagbare ziekten, zoals hartaandoeningen, diabetes en kanker. Gevarieerd eten met veel groene groentes, genoeg fruit, minder koolhydraten, minder zout, suikers en slechte vetten eten is op z’n simpelst gezegd de basis voor een gezond dieet.

Gebalanceerd dieet

Een gebalanceerd dieet is essentieel voor een goede gezondheid.

Een simpel gevarieerd en gezond dieet bestaat uit:

  • Volkoren granen of zetmeelrijke knollen of wortels, zilvervliesrijst, couscous
  • Peulvruchten
  • Fruit en groenten.
  • Noten (ongezout)
  • Minder dierlijke voedingsmiddelen (vlees, vis, eieren) en meer plantaardig

Hier is wat nuttige informatie van de World Health Organization (WHO), om een ​​gezond voedingspatroon te volgen, en de voordelen hiervan.

Eet regelmatig om de bloedsuikerspiegel in evenwicht te houden 

Dit betekent proberen niet meer dan vier uur zonder een maaltijd of snack te gaan. Een uitgebalanceerde snack bestaat uit een koolhydraatbron en een eiwit- / vetbron. Voorbeelden van uitgebalanceerde snacks zijn: appel met notenboter, hummus en pita, of noten en gedroogd fruit. Een constante goede bloedsuikerspiegel helpt je ook betere voedingskeuzes te maken, omdat je niet snel honger zal krijgen en een makkelijke slechte snack pakt.

Eet veel groenten en fruit

Het zijn belangrijke bronnen van vitamines, mineralen, voedingsvezels, plantaardige eiwitten en antioxidanten.

Mensen met een dieet dat rijk is aan groenten en fruit hebben een aanzienlijk lager risico op obesitas, hartaandoeningen, beroertes, diabetes en bepaalde soorten kanker.

Eet minder vet

Te veel vetten en oliën eten, met name de verkeerde soorten, zoals verzadigd en industrieel geproduceerd transvet, kan het risico op hartaandoeningen en beroertes verhogen.

Het gebruik van onverzadigde plantaardige oliën (olijf-, soja-, zonnebloem- of maïsolie) in plaats van dierlijke vetten of oliën met veel verzadigde vetten (boter, reuzel, kokosnoot en palmolie) zullen helpen gezondere vetten op te nemen in je lichaam.

Om ongezonde gewichtstoename te voorkomen, mag de consumptie van totaal vet niet meer bedragen dan 30% van de totale energie-inname.

Minder suikers voor een gezond dieet

Voor een gezond voedingspatroon moeten suikers minder dan 10% van uw totale energie-inname uitmaken. Minder dan 5% heeft nog extra gezondheidsvoordelen.

Het kiezen van vers fruit in plaats van zoete snacks zoals koekjes, cakes en chocolade helpt de consumptie van slechte suikers te verminderen.

Beperk het drinken van frisdranken en andere dranken met veel suikers (vruchtensappen, siroop, gearomatiseerde melk en yoghurtdranken) helpt ook de inname van suikers te verminderen.

Verminder zoutinname

Minder zout eten voorkomt hypertensie (hoge bloeddruk) en vermindert het risico op hartaandoeningen en beroertes onder volwassenen.

Het beperken van de hoeveelheid zout en natriumarme kruiden (sojasaus en vissaus) bij het koken en bereiden van voedsel helpt de inname van zout te verminderen.

Gezonde voeding voor baby’s en jonge kinderen

Een gezond dieet en gezonde gewoontes moet al vroeg in het leven beginnen – borstvoeding bevordert een gezonde groei en kan gezondheidsvoordelen op langere termijn hebben, zoals het verminderen van het risico op overgewicht en voor een sterk immuunsysteem ook op latere leeftijd.

Baby’s uitsluitend voeden met moedermelk vanaf de geboorte tot 6 maanden is belangrijk voor een gezond dieet. Het is ook belangrijk om een ​​verscheidenheid aan aanvullende voedingsmiddelen te geven op de leeftijd van 6 maanden, terwijl u borstvoeding blijft geven totdat uw kind twee jaar en ouder is.

Minder of geen alcohol inname

Dit is voor velen al vanzelfsprekend. Alcohol wordt ook omgezet in suikers door je lichaam en kan vele nadelige effecten hebben op je algehele gezondheid, met name je lever. 1 glas wijn of een biertje per dag kan geen kwaad. In sommige studies toont het zelfs aan gezond te zijn, maar drink absoluut met mate!

Gouden TIP – Start met zekerheid aan een gezond dieet

Wil je met zekerheid beginnen met een bewezen en zeker dieet die bij jou past? Dan hebben wij een absolute gouden tip die al vele mensen zoals jij hebben geholpen aan een blijvend gezond dieet, en je ook helpt op een natuurlijke manier af te vallen of op een gezond gewicht te blijven. Wellicht heb je ze al eens voorbij zien komen op televisie? FitChef Turbo en de Afslank Receptenbijbel. Klik ze aan en lees alle positieve verhalen. Dit zijn de beste gidsen op dit moment.

Populaire FitChef: een gebalanceerd gezond dieet en heerlijk afvallen

Gezond dieet en afvallen met FitChef

Populaire Afslank Receptenbijbel: De beste recepten om op natuurlijke wijze af te vallen

afslank receptenbijbel