Top 20 gezondste vruchten op aarde!

Iedereen weet: dagelijks fruit eten geeft je een gezonde boost en helpt je immuunsysteem om optimaal te functioneren.

Maar, niet alle vruchten die je eet zijn gelijk. Alle soorten vruchten hebben unieke eigenschappen die je specifieke voordelen geven. Choose wisely!

Hier zijn 20 unieke vruchten, in willekeurige volgorde, met de speciale eigenschappen die ze hebben. Maak je klaar om je eigen gezonde smoothies te maken met eigenschappen die bij jouw situatie passen. Wie houd er niet van een heerlijke vitaminebom en zelfvertrouwen boost!

1. Grapefruit

Grapefruit is een van de gezondste citrusvruchten op aarde. Naast dat het een goede bron van vitamine en mineralen is, is het wel bekend voor de eigenschappen die helpen met afvallen en het verminderen van insuline resistentie.
In een studie met 91 deelnemers, verloor de groep die een halve verse grapefruit aten voor iedere maaltijd 1,3 kilo meer dan dan de groep die dat niet deden. De grapefruit groep hadden ook lagere insulinewaarden en een verminderde insuline resistentie.
Andere studies gaven ook aan dat grapefruit het cholesterolgehalte verminderen en helpt met het voorkomen van nierstenen.

2. Ananas

Onder de tropische vruchten is ananas een superste. Eén kop (237 ml) ananas levert 131% van de Aanbevolen Dagelijkse Hoeveelheid (ADH) aan vitamine C en 76% van de ADH aan mangaan (goed voor o.a. sterke botten, voedselvertering en tegen vermoeidheid).
Ananas bevat ook bromelaïne, een mengsel van enzymen bekend om zijn ontstekingsremmende eigenschappen en het vermogen om eiwitten te verteren. Diverse laboratoriumonderzoeken suggereren dat bromelaïne kan helpen beschermen tegen kanker en tumorgroei.

3. Avocado

Avocado is verschillend van andere vruchten.

Fruit is meestal hoog in koolhydraten, terwijl Avocado laag in koolhydraten is en voornamelijk uit gezonde vetten bestaat. De meerderheid van het vet in Avocado is oleïnezuur, een enkelvoudig onverzadigd vet gekoppeld aan ontstekingsremmende eigenschappen en betere hartgezondheid. Naast gezonde vetten zijn avocado’s geladen met kalium, vezel en magnesium. Een hele avocado biedt 28% van de aanbevolen dagelijkse hoeveelheid (ADH) voor kalium. Een voldoende inname van kalium is geassocieerd met verminderde bloeddruk en een lager risico op een beroerte.

4. Bosbessen

Bosbessen hebben krachtige gezondheidsvoordelen. Ze hebben een indrukwekkend voedingsprofiel, met name veel vezels, vitamine C, vitamine K en mangaan.

Bosbessen bevatten ook uitzonderlijk veel antioxidanten. In feite wordt er aangenomen dat ze het hoogste antioxidant gehalte bevatten in vergelijking met de meeste geconsumeerde vruchten. De antioxidanten in bosbessen kunnen het risico op chronische aandoeningen, zoals hartaandoeningen, diabetes en de ziekte van Alzheimer, verminderen.

Bosbessen staan ook bekend om hun krachtige effecten op het immuunsysteem. Eén studie toonde aan dat het regelmatig eten van bosbessen natuurlijke killercellen in het lichaam kan verhogen. Deze helpen je te verdedigen tegen oxidatieve stress en virale infecties.

Bovendien kunnen de antioxidanten in bosbessen een beschermend effect hebben op je hersenen. Het is bijvoorbeeld aangetoond dat het eten van bosbessen het geheugen bij oudere volwassenen verbetert.

5. Appels

Appels behoren tot de meest populaire vruchten en zijn ook ongelooflijk voedzaam. Ze bevatten veel vezels, vitamine C, kalium en vitamine K. Ze bevatten ook enkele B-vitaminen.

Onderzoeken suggereren dat de antioxidanten in appels de gezondheid van het hart kunnen bevorderen en het risico op diabetes type 2, kanker en Alzheimer kunnen verminderen. De antioxiderende activiteit in appels is ook in verband gebracht met een verhoogde botdichtheid in diverse onderzoeken.

Een ander opmerkelijk gezondheidsvoordeel van appels is hun pectinegehalte. Pectine is een vezel die de goede bacteriën in uw darmen voedt en helpt de spijsvertering en de metabolische gezondheid te verbeteren.

6. Granaatappel

Granaatappels behoren tot de top gezondste vruchten die je kunt eten. Niet alleen zijn ze voedzaam, ze bevatten ook krachtige plantaardige stoffen die verantwoordelijk zijn voor de meeste van hun gezondheidsvoordelen.

Er is aangetoond dat de antioxidanten niveaus in granaatappel drie keer hoger zijn dan die van groene thee en rode wijn. Studies hebben ook aangetoond dat granaatappels ontstekingsremmende effecten hebben en kunnen helpen het risico op kanker te verminderen.

7. Mango

Mango’s zijn een uitstekende bron van vitamine C. Ze bevatten ook oplosbare vezels, die veel gezondheidsvoordelen kunnen bieden. Bovendien hebben mango’s sterke antioxiderende en ontstekingsremmende eigenschappen die het risico op ziekte kunnen helpen verminderen. In dierlijke studies is aangetoond dat de plantaardige stoffen in mango’s beschermen tegen diabetes.

8. Aardbeien

Aardbeien zijn zeer voedzaam.

Hun vitamine C-, mangaan-, folaat- en kaliumgehaltes zijn waar ze echt in uitblinken. In vergelijking met ander fruit hebben aardbeien een relatief lage glycemische index (GI); een maat om aan te geven hoe snel koolhydraten in de darm worden verteerd en als glucose in het bloed worden opgenomen. Het eten van natuurlijke aardbeien zal geen verhoogde bloedsuikerspiegel veroorzaken – ook al smaken ze goddelijk met suiker, die verleiding moeten we weerstaan!

Net als andere bessen hebben aardbeien een hoog anti oxidant vermogen, wat het risico op chronische ziekten kan verminderen. Studies hebben gevonden dat aardbeien ook bijdragen aan het voorkomen van kanker en tumorvorming.

9. Cranberries (Veenbessen)

Cranberries hebben indrukwekkende gezondheidsvoordelen.

Ze hebben een uitstekend voedingsprofiel, rijk aan vitamine C, mangaan, vitamine E, vitamine K1 en koper. Ze bevatten ook een aanzienlijke hoeveelheid antioxidanten die de gezondheid kunnen verbeteren.

Wat cranberries uniek maakt van ander fruit is dat hun sappen en extracten urineweginfecties/blaasontstekingen helpen voorkomen. De reden hiervan is dat cranberries eigenschappen hebben die voorkomen dat bacteriën zich hechten aan de bekleding van de blaas en de urinewegen.

10. Citroenen

Citroenen zijn een erg gezonde citrusvrucht die bekend staat om hun hoge vitamine C-gehalte. Ze dragen met name bij aan een gezond hart vanwege hun potentie om cholesterol en bloeddruk te verlagen.

Op basis van bevindingen hebben onderzoekers ook geconstateerd dat de plantaardige stoffen in citroenen gewichtstoename kunnen helpen voorkomen. Dagelijks citroentje voor een slanke lijn? Andere studies tonen aan dat het citroenzuur in citroensap de mogelijkheid heeft om nierstenen te behandelen.

11. Durian

Durian – you love them or you hate them.

Durian wordt de “koning van het fruit” genoemd. Eén kop (237 ml) durian bevat 80% van de ADH voor vitamine C. Het is ook rijk aan mangaan, B-vitaminen, koper, folaat en magnesium. Bovendien bevat durian verschillende gezonde plantaardige stoffen die als antioxidanten werken.

Jammer dat ze zo stinken! Je houd er van of totaal niet.

12. Watermeloen

Watermeloen is rijk aan vitamine A en C. Het is ook rijk aan enkele belangrijke antioxidanten, waaronder lycopeen, carotenoïden en cucurbitacine E (juist, die ja). Sommige antioxidanten van watermeloen zijn onderzocht op hun anti-kankereffecten.

De inname van lycopeen is gekoppeld aan een verlaagd risico op kankers van het spijsverteringskanaal, terwijl cucurbitacine E tumorgroei kan remmen. Het consumeren van lycopeen-rijk voedsel kan ook de gezondheid van het hart bevorderen vanwege hun vermogen om cholesterol en bloeddruk te verlagen.

Van alle vruchten is watermeloen een van de meest hydraterende. Het bestaat voor 92% uit water, waardoor u zich voller kunt voelen. Goed fruit om te eten voor je maaltijd, zodat je sneller vol zit!

13. Olijven

Olijven zijn een goede bron van vitamine E, ijzer, koper en calcium. Ze bieden ook veel antioxidanten, die kunnen helpen bij het voorkomen van hartaandoeningen en leverschade, ze hebben ook ontstekingsremmende effecten!

Net als bij avocado’s bevatten olijven oleïnezuur, dat verschillende voordelen kan bieden voor de gezondheid van het hart en het voorkomen van kanker.

Bovendien hebben studies resultaten gevonden die duiden op een verminderd risico op osteoporose (een aandoening waarbij de dichtheid en de kwaliteit van het bot gereduceerd is).

14. Bramen

Bramen zijn een ander ongelooflijk gezond fruit, boordevol vitaminen, mineralen, vezels en antioxidanten. Ze leveren een indrukwekkende hoeveelheid vitamine C, vitamine K en mangaan. Eén kopje (237 ml) van bramen levert maar liefst 8 gram vezels op.

Ook is aangetoond dat de antioxidanten in bramen de ontsteking en veroudering van de slagaders verminderen. Beide effecten kunnen beschermen tegen chronische ziekten, zoals hartaandoeningen en kanker.

Lekker een bakje yoghurt met bramen en muesli in de ochtend!

15. Sinaasappelen

Sinaasappelen zijn een van de meest populaire en voedzame vruchten ter wereld. Het eten van een gemiddelde sinaasappel geeft een aanzienlijke hoeveelheid vitamine C en kalium. Ze zijn ook een goede bron van vitaminen-B, zoals thiamine en foliumzuur.

De plantaardige stoffen in sinaasappels zijn verantwoordelijk voor de meeste van hun gezondheidsvoordelen. Deze omvatten flavonoïden, carotenoïden en citroenzuur. Citroenzuur kan bijvoorbeeld het risico op nierstenen verminderen.

Sinaasappelen zijn vergelijkbaar met citroenen met hun indrukwekkende hoeveelheden vitamine C en citroenzuur, die het absorberen van ijzer verhoogd en helpen bloedarmoede te voorkomen.

16. Bananen

Bananen mogen niet ontbreken op deze lijst! Bananen zijn rijk aan vitamines en mineralen en hebben een flink aantal gezondheidsvoordelen te bieden. Ze staan erom bekend dat ze hoog in kalium zijn. Eén middelgrote banaan levert 12% van de ADH voor dit mineraal.

Een unieke eigenschap van bananen is hun bron van koolhydraten. De koolhydraten in groene, onrijpe bananen bestaan grotendeels uit resistent zetmeel, wat de bloedsuikerspiegel kan verbeteren en je een vol gevoel kan geven. Bananen bevatten ook pectine, wat de controle van de bloedsuikerspiegel en de gezondheid van de spijsvertering kan verbeteren.

Bovendien hebben studies aangetoond dat het hoge koolhydraat- en mineraalgehalte van bananen hen tot een goede bron van brandstof maakt vóór de inspanning.

Banaantje voor het sporten!

17. Rode en paarse druiven

Druiven zijn erg gezond. Hun hoge gehalte aan antioxidanten is wat hen zo speciaal maakt. Van de anthocyanen en resveratrol in druiven is aangetoond dat beide ontstekingen verminderen.

Studies suggereren ook dat de plantaardige stoffen in druiven je hart, ogen, gewrichten en hersenen kunnen helpen beschermen.

18. Guave

Guave heeft een opmerkelijk voedingsprofiel. Als je slechts 28 gram guave eet, krijg je 107% van de ADH voor vitamine C binnen. Guave is ook rijk aan vezels, foliumzuur, vitamine A, kalium, koper en mangaan.

Van de antioxidanten in guave is aangetoond dat ze cellen beschermen tegen oxidatieve schade, wat aangeeft dat ze kunnen helpen het risico op chronische ziekten te verminderen. Guave is een andere grote bron van pectine, die de spijsvertering bevordert en kan helpen darmkanker te voorkomen.

19. Papaja

Papaja is een zeer gezond fruit met veel vitamine C, vitamine A, kalium en folaat. Het is ook rijk aan het anti-kanker antioxidant lycopeen.

Bovendien tonen onderzoeken aan dat lycopeen van papaja beter geabsorbeerd wordt in het lichaam dan van andere lycopeen-rijke groenten en fruit. Er zijn ook aanwijzingen dat papaja de spijsvertering kan verbeteren. Het bevat papaïne, een enzym dat eiwitten gemakkelijker verteerbaar maakt.

20. Kersen

Kersen zijn rijk aan voedingsstoffen, vooral kalium, vezels en vitamine C. Ze bevatten antioxidanten, waaronder anthocyanen en carotenoïden, die ontstekingen verminderen en kunnen helpen bij het voorkomen van verschillende ziekten.

Een ander indrukwekkend gezondheidsvoordeel van kersen is hun melatoninegehalte. Melatonine is een hormoon dat je hersenen signaleert wanneer het tijd is om te slapen. Het kan helpen om slapeloosheid en andere slaapstoornissen te behandelen.

Een nieuwe definitie van een “slaapmutsje”: een glaasje verse (zure) kersensap voor het slapen gaan helpt je de nacht door!

Awesome! En nu?

Alle vruchten zijn in essentie gezond, maar sommige zijn gezonder dan anderen. Probeer een variatie aan fruit te eten met verschillende unieke eigenschappen om je zelf een flinke dagelijkse boost te geven en ziektes, kanker en infecties te bestrijden en voorkomen.

Heb je nog een minuutje? Na al ons onderzoek en de informatie hierboven, hebben we nog een GOOD MOJO Gold Tip! Tijdelijk hebben wij deze e-book deal met 125 groene smoothies recepten + 4 bonussen, waaronder: 75 Fruitsmoothies, Dieetschema, 21 Gezonde recepten, 10 Superfood recepten. Deze aanbieding is spotgoedkoop omdat het elektronische boeken zijn en dus geen fysieke kosten heeft en je dus direct kan downloaden. Je kan de boeken gewoon op je telefoon, tablet of laptop lezen! Volgens de site is deze deal tijdelijk en moet je dus snel zijn wil je het meepakken voor deze prijs, bekijk het even voordat je verder gaat! Kijken kan geen kwaad, wat heb je te missen?