5 Tips tegen stress en voor goede gewoontes!

Stress en nervositeit – bah! De meeste mensen kennen het wel, kortdurig of langdurige stress. Wist je dat 70% van de volwassenen zegt iedere dag last te hebben van spanning en stress?! Wij vinden het niet gek in deze chaotische wereld waarin ieder jaar meer van je wordt verwacht. Hoe kan je hier mee omgaan, of beter nog, hoe kan jij je hier op een gezonde manier van beschermen? We geven je 5 eenvoudige tips en een vanzelfsprekende bonustip zodat jij sterker in je schoenen zal staan en lekkerder in je vel komt te zitten!

#1 Niet heel verrassend, maar toch even lezen – Lichaamsbeweging

Bewegen, bewegen en bewegen. Ik denk dat je inmiddels wel weet dat iedere dag minstens 30 minuten lichaamsbeweging erg goed voor je is. Stress zijn hormonen in je lichaam (zoals cortisol) die je het leven flink ellendig kunnen maken. Door flink te bewegen, denk bijvoorbeeld aan hardlopen, of iedere vorm van cardio waar je lekker van gaat zweten, kunnen die stress hormonen zogezegd “verbrand” worden. Tegelijkertijd, door beweging, maakt je lichaam endorfinen aan; je weet wel, die positieve stofjes die je happy maken. Hierdoor kan je lichaam weer een gezond balans vinden met je geest. Zorg voor genoeg beweging in je leven en je zult minder angst, stress, nervositeit en depressies ervaren.

Buiten het feit dat het goed is tegen stress en je er happy van word, bewegen bevordert ook het slapen, versterkt je lichaam, geeft dagelijks meer energie, en je zit algeheel gewoon lekkerder in je vel. Dus… move that body!

#2 Voor velen helaas nog een soort van taboe – Mindfulness

Mindfulness betekend simpel gezegd bewust zijn. Het beoefenen om je gedachten te laten gaan en uiteindelijk meer in het “hier en nu” te zijn. Het is je hersenen soort van opnieuw programmeren zodat je niet “in gedachten verdwaald”. Helaas vinden velen het nog een soort van zweverig iets. Dit kan komen omdat velen het nog niet geheel begrijpen en niet direct het voordeel er van in zien, of niet weten hoe ze moeten beginnen!

Het is voor velen ook niet gemakkelijk om even stil te staan en gedachten waar te nemen. De maatschappij is al zo lang geconditioneerd om altijd en overal maar aan te denken dat het moeilijk is om stil te staan en even te checken wat er wel niet allemaal omgaat in hun hoofd.

Mindfulness gaat hand-in-hand met bewust ademen en mediteren. Het gaat om oefeningen die je in het hier-en-nu verankeren. Deze oefeningen helpen om angst, stress, nervositeit en depressies te bestrijden die voortkomen uit negatief denken. Er zijn verschillende soorten methodes, waaronder dus meditatie maar ook, steeds populairder, yoga.

#3 Wellicht de belangrijkste tip – Familie en vrienden

Vele studies tonen aan dat sociale steun van vrienden en familie de belangrijkste factor voor een gelukkig leven is. Een Harvard studie van 80 jaar, en nog steeds gaande, heeft ook een duidelijke link gevonden tussen gelukkigheid en sterke connecties met vrienden en familie. Een verrassende ontdekking was ook dat die connectie een sterke invloed hebben op je algehele gezondheid. Goed voor je lichaam zorgen is belangrijk, maar werken aan goede relaties is ook een vorm van zelfonderhoud.

Onderdeel uitmaken van sociale kringen, vriendennetwerken, familie bezigheden, geeft een gevoel van ergens bij horen en een voldoening van zelfwaarde. Het anti stress hormoon oxytocine schijnt sneller bij vrouwen vrij te komen in sociale bezigheden, dit wilt niet zeggen dat mannen er geen baat bij hebben! Een goede tijd met vrienden op pad of tijd doorbrengen in iemands “man cave” werkt wonderen. Kortom, sterke sociale verbindingen helpt in stressvolle tijden en verlaagt het stress risico.

#4 Neem de controle en zeg nee

Sta eens even stil bij wat je dagelijks doet en moet doen. Luister naar de spanningen in je lichaam, als die er zijn. Je kunt niet alle stressfactoren controleren, sommige zijn extern. Maar je kunt wel de controle nemen over delen in je leven waar jij de macht over hebt.

Heb je het gevoel alsof het allemaal teveel is? Zeg je vaak “ja” tegen dingen? Merk je op dat je het niet meer aankan? Probeer vaker “nee” te zeggen, als dat mogelijk is, en creëer meer ruimte in je leven met minder verplichtingen en verantwoordelijkheden. Uiteraard help je graag mensen, maar het moet niet ten koste gaan van jezelf. Leer selectief te zijn over wat je op je neemt en leer nee te zeggen tegen dingen die onnodig belastend zijn, dit zal leiden tot meer rust en stress verminderen.

#5 Zet dingen op orde en neem actie

Als je door de bomen het bos niet meer ziet en met je handen in haren zit, neem dan even diep adem en schrijf alles even op papier. Door dingen op te schrijven, of zelfs van je af te schrijven, komt er meer helderheid. Opschrijven is een goede manier om met stress om te gaan. Probeer het eens. Vergeet niet alleen de stressvolle gedachten op te schrijven, maar ook juist de dingen waar je dankbaar voor bent; klein en groot. Dankbaarheid inzichtelijk maken en dit dagelijks herhalen helpt je hersenen om meer positieve gedachten te genereren en hierop te focussen.

Naast je negatieve en positieve gevoelens op te schrijven, kan je ook een meer pragmatisch lijstje maken met alle dingen die je wilt doen, in willekeurige volgorde. Nadat je het lijstje hebt, kijk dan even kritisch naar wat belangrijk is en prioritiseer dit. Leer prioriteitenlijstjes te maken die je netjes afwerkt, je moet wel consequent blijven! Dit kan voor sommige lastig zijn, maar het geeft je ook veel voldoening om al die dingetjes af te tikken zodra ze gedaan zijn. Hoe dan ook, wees op je hoede voor uitstelgedrag! Dit is een gemene gluiperd die voor steeds meer stress zorgt.

#Bonustip Gezond eten, drinken en genoeg slapen!

Het klinkt zo vanzelfsprekend, en dat is het ook, maar doe je dit ook? We weten het allemaal dat een gezond dieet en minimaal 7-8 uur slapen de basis is van je gezondheid. Echter zijn velen hier niet consequent in. Waarom? Daar zijn meerdere redenen voor waarvan al dat lekkere ongezonde eten dat zo moeilijk te negeren is waarschijnlijk de grootste reden is. Ook hier, leer nee te zeggen! Weet wat goed voor je en ben hier bewust van. Natuurlijk is af en toe jezelf overgeven aan heerlijk ongezond eten niet erg, we moeten immers genieten van het leven, maar maak er geen gewoonte van! Genieten van het leven doe je het beste in topvorm en daar hoort een goed dieet bij en genoeg slapen. En er zijn zoveel, zoveel, lekkere gezonde dingen waarvan je niet eens wist dat het bestond! Kijk maar eens naar dit artikel en ga op avontuur!

Als je veel last hebt van stress en overmatig denken, en je kan die molen van gedachten maar niet stop zetten, dan is slapen een enorme uitdaging. Je hebt die 7-8 uur slaap nodig om je lichaam weer compleet te herstellen en uitgerust wakker te worden. Zonder een goede nachtrust kunnen al die prikkels die je overdag hebt niet verwerkt worden en bouwt dit op tot meer stress en kan je erg prikkelbaar worden en heb je weinig concentratievermogen. Onlang hebben we een artikel geplaatst “In 7 stappen naar een goede nachtrust – meer energie en een leuker leven”. Wil je die heerlijke uitgeruste ochtenden weer terug hebben? Klik dan op de link en gun jezelf weer die ononderbroken goede nachtrust en pak die energie weer terug voor een positiever en sterker leven, het is je gegund!

Meer over stress en wat is de “spier van de ziel”?

Bekijk ons artikel “Vrij van stress, ontspannen en geen depressie – dat is het doel”.