Depressie verpest alles! Herpak een positief en gelukkig leven met deze 17 tips.

Uit eigen ervaring, delen wij graag onze tips met jullie die lijden aan een strijd tegen depressie. Want wat een donkere put van niets, gevuld met negativiteit, irritaties en schuldgevoelens is het! Onze tips zijn praktisch en je kunt direct aan de slag. Tip 16 heeft ook een interessante video die je niet mag missen. We hebben ook een aantal professionele betaalde tips voor als je direct met een compleet plan die depressie de grond in wilt stampen. Er is hoop, er zijn oplossingen, geef niet op – success!

Het klinkt heel deprimerend

maar een depressie kan NIET snel of gemakkelijk worden weggenomen. Het is niet zoals verdriet, wat meestal van korte duur is en kan vrij goed aangepakt worden door gericht te praten over wat het verdriet veroorzaakt.

Depressie is complex

Depressie is vaak complex en sluipt je leven binnen zonder dat je het in eerste opzichte merkt. Vaak beheerst het je leven en het ergste is dat je het vaak niet eens door hebt. Want, “het leven is gewoon klote, niets is belangrijk, alles is verkeerd en niemand doet er wat aan, waarom ben ik hier nog?”. Dat zijn de donkere gedachten in de wereld van depressie. Veel voorkomende kenmerken van een depressie zijn:

  • Niet uitgerust zijn, lusteloosheid
  • Moeilijk slapen of veel slapen
  • Onzekerheid en minder ondernemend
  • Een aanhoudende sombere stemming
  • Veel minder plezier in dagelijkse activiteiten
  • Minder trek in eten
  • Regelmatig geprikkeld reageren op de kleine dingen
  • Concentratieproblemen
  • Terugkerende gedachten aan de dood of aan zelfmoord
  • Een blijvend schuldgevoel

Depressie is een mentale aandoening wat helaas vaak nog steeds niet altijd serieus genomen wordt. Het moet serieus genomen worden net zo goed als een griep, koorts, gebroken been, diabetes of welke “tastbare” ziekte/aandoening dan ook.

Depressie zit tussen je oren

Depressie is een mentale aandoening en het wordt nog steeds niet altijd serieus genomen.

  • In Nederland krijgt bijna 20% van de bevolking ooit in het leven te maken met depressie.
  • Zo’n 546.500 volwassenen per jaar gaan door een depressieve periode.
  • Circa 13% van de Nederlandse moeders krijgt te maken met een postpartum depressie, die tot 12 maanden na de geboorte kan ontstaan.
  • Van de kinderen met depressieve ouders ontwikkelt 40% een depressie voor het 18e jaar.
  • Inclusief jongeren en ouderen hebben naar schatting bijna 800.000 mensen een stemmingsstoornis.
  • Nederland staat op de derde plek van landen waarvan inwoners het meeste risico lopen op een depressie. Alleen in Frankrijk en de Verenigde staten is de kans hierop groter.

Depressies zijn complex en je kan niet gewoon even wat rust pakken, een pilletje slikken of operatie ondergaan en er klaar mee zijn. Je hebt een strategie nodig.

Herstellen van depressie moet op vele fronten tegelijkertijd gebeuren. Hier zijn wat hulpmiddelen die je kunt gebruiken om jouw depressie aan te pakken. Velen halen hier resultaat uit maar probeer niet alles op één dag. Sommige zijn effectiever dan anderen en dit is ook persoonsgebonden. Probeer het uit en analyseer welke een positief effect op je gemoedstoestand hebben. Heb je geen zin om het zelf uit te zoeken en wil je direct een strategie en resultaat? Klik dan hier en check of het je aanspreekt.

Praat met je arts of psycholoog over je gedachten, stress en depressie

Vertel dat je niet lekker in je vel zit, dat je een chronische negatieve stemming hebt en denkt aan depressie, en niet weet wat je moet doen. Als je nog nooit naar een psycholoog bent geweest, ga eens een keer! Het is net als een bezoek brengen aan een dokter voor je pijntjes, maar dan praat je nu over je mentale gezondheid in plaats van je fysieke.

Het is absoluut niet gek of raar en je hoeft je al helemaal niet te schamen, want je bent niet gek! Het is juist erg verstandig en verantwoordelijk om naar een psycholoog te gaan als je merkt dat je geestelijk niet lekker in je vel zit. Zij zullen dieper ingaan op je toestand door specifieke vragen te stellen over je levenssituatie en wat er allemaal afspeelt in je gedachten. Zij kunnen de oorzaak van de depressie achterhalen en vervolgens een plan maken om deze aan te pakken.

Vaak kan je het niet alleen aanpakken, net zo goed als dat je ook niet gemakkelijk een gebroken been zelf aanpakt. Wij hopen dat je het kan opbrengen om met deze professionals te praten. Als je het nu nog niet ziet zitten, om welke reden dan ook, probeer dan in ieder geval de volgende tips tot je er klaar voor bent.

Een regelmaat in je slaaptijden is erg belangrijk

Bewaak een goed slaapritme. Een slecht ritme maakt je prikkelbaar en versterkt een depressie. Ga naar bed en word wakker op altijd hetzelfde tijdstip! Zorg voor minimaal 7 uur, maar het liefst 8 uur slaaptijd en niet meer dan 9 uur in bed blijven liggen – get your ass up and start moving! Ons lichaam houd van routine, dus zorg voor wat routine betreft slapen en eten. Heb je problemen met slapen? Kom je moeilijk in slaap? Regelmatig wakker? Hier is een tip om in 7 stappen weer heerlijk een volledige nachtrust te krijgen. Nooit meer slaapproblemen!

Analyseer je dagelijkse gewoontes

Check of je een gezond dieet hebt. Je lichaam en dus ook je hersenen hebben nu eenmaal een bepaalde hoeveelheid vitaminen, mineralen en voedingsstoffen nodig om optimaal te functioneren. Deze vind je niet in die zeer slechte fastfood en dagelijkse snacks (ook al zijn ze verdomde lekker). Je stopt ook geen rare vloeistoffen in je auto, want dan kom je nergens. Het is allemaal vrij logisch, maar dat wil niet zeggen dan het gemakkelijk is om een ommekeer te maken en af te komen van slechte gewoontes. Maar, gezonde gewoontes kunnen ook verdomd lekker zijn! Lekker en gezond, wat wil je nog meer? En als je gezonder eet en meer beweegt krijg je ook sterkere spieren en ge je er beter uit zien. Dit zorgt ook voor een goed zelfbeeld en meer zelfvertrouwen. Klik bijvoorbeeld eens op deze top tip van FitChef om gelijk goed van start te gaan. Er zal een wereld voor je open gaan. Zoveel gezonde snacks en maaltijden waarvan je niet eens wist dat ze bestonden! Het mooiste nog, het hoeft niet moeilijk te zijn of veel te kosten. Het enige zal misschien zijn dat je wat slechte “lekkere” gewoontes moet inleveren voor goede gezonde gewoontes, geen slechte deal toch?

Mediteren en dan met name mindfulness meditatie

Het wordt nog zo onderschat maar al wel steeds meer wetenschappelijk onderbouwd en versterkt – mediteren heeft vele voordelen! Als stress de nummer 1 oorzaak is van een verslechterde gezondheid, dan is meditatie de nummer 1 om je geestelijke en vervolgens je fysieke gezondheid flink te versterken; voorkom depressie, beter emotioneel balans, meer compassie, meer dankbaarheid, betere focus en concentratie, lekkerder en gelukkiger in je vel, minder angst en een sterker immuunsysteem, om maar een paar voordelen te noemen. Je kan deze tip gebruiken als een zeer goed begin aan begeleid mediteren en voel je vandaag al een stuk beter.

Actief worden, fitness, beweeg!

Als je lichaam en geest uit balans zijn door bijvoorbeeld een depressie, zorg er dan voor dat die balans terugkeert door juist meer te bewegen. Het klinkt misschien gek, maar als je tenminste 3 kilometer loopt, het liefst rent, per dag, dan ga je je mentaal veel lekkerder voelen omdat je balans creëert; Mentaal intensief = fysiek intensief. Door fysiek sterk te zijn kan je veel meer hebben en ervaar je veel minder stress omdat de balans terugkeert. En laten we eerlijk zijn, 3 kilometer is niet zo heel ver! Wellicht heb je iemand waarmee je samen kunt lopen en om elkaar motiveren? Hoe dan ook – get moving!

Depressie omzetten in positiviteit

Wat goed werkt is hardop positieve bevestigingen verwoorden, zoals, “Vandaag ben ik positief in al mijn interacties” (positief), dat is al beter dan “vandaag wil ik geen eikel zijn” (negatief). Probeer je gedachten positief te keren en zeg deze hardop, meerdere keren per dag. Overdrijf niet in je beloftes, blijf wel realistisch en geloofwaardig. Begin met kleine haalbare beloftes voor snelle motivatie en voldoening. Die positieve prikkels, hoe klein dan ook, zijn de sleutel tegen depressie.

Je kan gedachten zoals “ik haat mijn lichaam” keren in “ik heb een lichaam”. Dit kan in het begin lastig zijn, omdat je automatisch negatief denkt. Probeer dankbaar te zijn voor wat je hebt en benoem dit hardop. Dit zal tegen je zin in gaan in het begin, maar als je dit lang genoeg doet gaan je hersenen zich positiever reorganiseren. Noem iedere dag 10 dingen waar je dankbaar voor bent. Probeer dit vol te houden voor minimaal 28 dagen (4 weken). Dit is net genoeg tijd om je hersenen te programmeren voor nieuwe gewoontes en gedachtegangen in je systeem. Dat is juist wat we moeten doen om van een depressie af te komen: onze hersenen opnieuw programmeren. Vergeet niet dat dit tijd kost!

Schrijf je depressie en negatieve gedachten op papier

Schrijf het van je af. Dit is al een oeroude tip en werkt sinds dat wij als mens kunnen schrijven. Je gedachten worden helderder en komen “uit de knoop” terwijl je aan het schrijven bent. Zet je gevoelens op papier of lekker modern op een blog, het maakt niet uit hoe of wat. Schrijf al die deprimerende gevoelens op papier en schrijf die depressie van je af. Laat je vingertoppen hun werk doen.

Let it shine! Schijn licht op je depressie

Zodra de zon schijnt, ga naar buiten en ontvang gratis vitamine D! Het liefst met vrienden of familie, want goede sociale contacten helpen je ook lekkerder te voelen. Onderzoek wijst er op dat vitamine D kan helpen tegen depressie. Is het koud, regenachtig en somber, dan kan je ook vitamine D slikken om het te kort aan te vullen, maar zorg er voor dat je niet teveel neemt want het kan ook weer schadelijk zijn! Volg de aanwijzingen.

Knuffel je depressie weg

Knuffel meer. Ja inderdaad, meer knuffelen! Dit is geen slap geintje. Knuffelen helpt bij het aanmaken van dopamine, je weet wel, dat stofje waar je gelukkig van word. Maak het knuffelen helemaal af met het zeggen dat je van diegene houd. Het mogen ook best dieren zijn maar wij geloven dat de dopamine beloning groter is met mensen, wellicht omdat de reacties vaak positief terugkomen en het fijn is om te delen?

Een appel voor de dorst en een knuffel tegen depressie!

Geen ruimte voor negatieve en depressieve gedachten

Een productieve tip: ga aan de slag! Productief zijn hoeft niet te betekenen dat je grote resultaten moet opleveren. Dit kan net zo eenvoudig zijn als je bed opmaken, de afwas doen, de vloer dweilen, de tuin harken, de auto schoonmaken, kleine reparaties in en om het huis, maar het kan natuurlijk ook complex zijn zoals een verbouwing of aan een onderneming beginnen. Het is vaak beter om, vooral in het begin van je aanpak tegen depressie, je productiviteit klein te houden zodat je geleidelijk die motivatie en doorzettingsvermogen opbouwt om grotere ondernemingen aan te gaan. Maar als je inspiratie hebt, ga vooral aan de slag om die negatieve gedachten weg te houden en krijg dat heerlijke gevoel van voldoening.

Overschaduw depressie met motiverende verhalen

Waar wij ook van houden is het lezen van stimulerende literatuur, dit kan goed helpen met het opbouwen van motivatie. Succesverhalen, motiverende oppeppers en positieve boeken. Lees onze andere artikelen die je aanspreken, of volg ons op Facebook voor inspiratie. Of kijk eens op YouTube en zoek naar videos die je interesseren. Wellicht videos over met betrekking tot die ene hobby van vroeger, of iets waar je over droomt. Laat je inspireren – schijn wat licht richting die depressie!

Genoeg water drinken doet wonderen

Hoeveel water drink je eigenlijk? Voldoende water in je lichaam is erg belangrijk voor je systeem om optimaal te functioneren. Ooit van chronische uitdroging gehoord en waarom water drinken zodra je wakker word zo belangrijk is? Hier hebben we al eens eerder over geschreven, check it out en zorg ervoor dat je minimaal 2 liter binnen krijgt iedere dag.

Team spirit

Pak je liever je depressie aan met een groep mensen met soortgelijke problemen? Ga dan eens naar een steungroep of groepstherapie. Of het nu een “In 12 stappen van je depressie af zijn” of een ander type onderwerp is… alleen al samen zijn en praten over problemen is altijd bevorderlijk. Weten dat je niet alleen bent in deze strijd en tegelijkertijd nieuwe relaties creëren is voor ieder mens geruststellend en waardevol.

Je favorieten muziek voor meer endorfine en dopamine

Natuurlijk mag muziek ook niet missen onder deze tips tegen depressie. Muziek is een universele taal, het speelt in op je emoties en kan daarmee veel effect hebben op je gemoedstoestand. Luisteren naar muziek is gezond! Het is ontspannend, je slaapt er beter door, het kan je bloeddruk verlagen, meer endorfine en dopamine (geluksstofjes), je brein blijft scherp, verbetert het geheugen, helpt met genezing, vermindert stress en verlicht angst. Zo, een hele lijst! Zet je favoriete muziek dus wat vaker op.

Zelfverzekerd poseren als een superheld

Dit klinkt echt als een slappe grap, maar nadat je het onderstaande filmpje hebt bekeken denk je wel anders. Krachtige lichaam poses kunnen je hersenen positieve prikkels geven, en kunnen op den duur zelfs je hersenen herprogrammeren. Net als dat knuffelen een chemische reactie veroorzaakt kunnen deze “power poses” nieuwe connecties leggen in je hersenen. Ja inderdaad, poseer als Superman of Wonder Woman. Je lichaamstaal vormt wie je bent. Nog niet helemaal overtuigd hoe dit werkt en of het werkt tegen depressie? Amy Cuddy kan het erg goed uitleggen en haar TED talk is al in 52 talen vertaald! Check it out.

Stel nou, en wij hopen…

…dat je deze tips een goede poging geeft voor minimaal 4 weken, dan kunnen wij met zekerheid zeggen dat je een positieve verandering zal doorgaan! Laat je niet stoppen door die negatieve instelling die met depressie komt. Herinner de tijd dat je niet depressief was en weet dus dat het ook anders kan (al is dat al heel lang geleden). Het moeilijkste is om nu te beginnen en door die donkere wolk heen te komen, en alleen jij kunt dit, niemand gaat dat voor jou doen. Herinner de tijd dat je sterker was en haal daar de kracht en motivatie uit om deze tips te proberen, weet dat het mogelijk is om los te breken!

Als je begeleiding hierbij wilt, of je weet niet zo goed hoe te beginnen, of je voelt je verzekerder met een bewezen plan van aanpak, dan bevelen wij je deze volgende hulpmiddelen aan. En ja, ze zijn niet gratis maar het is maar een kleine investering als je bedenkt dat je jezelf weer kan terugvinden en een gelukkig, positief, leven kan gaan leven. Je gezondheid en je leven is meer waard dan een paar euros! Trust us.

Depressie is ECHT en dit gaat je zeker helpen

Er is geen eenvoudige oplossing, accepteer dat feit en blijf niet in deze duisternis zitten malen. Er zijn bewezen plannen om dit aan te pakken en weer grip op je leven te krijgen. Er is hoop, er is genezing, er is een uitweg!

Om je depressie aan te pakken moet je op meerdere vlakken gaan werken:

  1. Controle over gedachten en rust (mindfulness)
  2. Geloof weer in jezelf (zelfvertrouwen)
  3. Geef je lichaam de juiste voedingsstoffen (dieet)
  4. Geen zorgen en stress (stress management)
  5. Iedere nacht een goede nachtrust (Lichamelijk en mentaal herstel)

Daarom adviseren wij de volgende populaire en bewezen plannen (klik voor meer informatie)